فلسفه تعلیم و تربیت

فعالیت های پژوهشی در حوزه ی فلسفه تعلیم و تربیت

فلسفه تعلیم و تربیت

فعالیت های پژوهشی در حوزه ی فلسفه تعلیم و تربیت

بایگانی

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۱۹
مهر

آشنایی با ماریا مونته سوری


ماریا مونت سوری

معرفی شخصیت علمی ماریا مونته سوری

وی نخستین پزشک زن ایلتالیاست. آراء تربیتی وی تحت تاثیر آراء پستالزی، فروبل و روسو بود.الگو های آموزشی وی در کشور های مختلف از جمله آمریکا برای راه اندازی مهدهای کودک و مدارس مونته سوری آغاز شد. آمریکا و انگلستان از مراکز مهم ترویج و گسترش این الگوی آموزشی هستند. ماریا مونته سوری نظریه خود را در مقابل نظریه رفتار گرا ها مطرح کرد و از مدرسه هایی که دارای الگوی باز آموزشی بودند حمایت می کرد. وی پیرو مکتب فعال در آموزش و پرورش محسوب می شود.وی برای فراگیری زبان روش های تازه ای ارائه داد و نظرات ارزشمندی در مورد صلح جهانی و بازسازی تعلیم و تربیت ارائه نمود.

نظرات تربیتی  ماریا مونته سوری

1-     ساختار شخصیت کودک قبل از دوران دبستان شکل می گیرد و به سرنوشت تحصیلی و زندگی بزرگسالی وی تاثیر خواهد داشت.

2-    مراحل رشد کودک شامل مراحل حساس و بحرانی که در هر دوره با کودک متفاوتی رو به رو هستیم و باید آموزش را متناسب با هر دوره نمود.

3- وی نسبت به خیال پردازی و تفکر کودکان بد بین بود.

4-  وی بر راه اندازی مدارس نوین با روش  آموزش کودک مداری و عمل گرایی تاکید می کرد.

5-  اصل بنیادین شیوه وی آزادی و دیگری تمرکز است.

 

مراحل رشد کودک و توصیه های آموزشی متناسب با هر مرحله:

1-     تولد تا 7 سالگی

در این مرحله همه ی فراگیری ها خود به خودی است و بدون معلم انجام میشود و وقتی کودک همه کارها را به تنهایی انجام داده است تازه در آن موقع او را به مدرسه می فرستیم . در این مرحله تمرینات بردباری، دقت و تکرار اهمیت زیادی دارد.

2-    7 تا 12 سالگی

-         نیاز کودک به رهایی از محیط بسته و محدود، آشنایی با فرهنگ و تمدن و تجربیات اجتماعی و... در این مرحله بررسی می شود.

-         در این مرحله باید ها و نبایدها، تمرینات اخلاقی و ارزشی مانند کمک به ضعفا و کهنسالان، بیماران که منجر به رویارویی با یک زندگی جدی تر و سخت تر است توصیه می شود.

-         تعلیم و تربیت در این دوره باید به عنوان راهنما عمل کند، چیزی که برای کودک مهم است احساس امنیت و آرامش در بزرگسالان است.

3- 12 تا 18 سالگی

-         کودکان باید معلم  ما باشند، نباید آنها را با القا ء نظرات خود در مقابل خواسته هایشان تسلیم کنیم.

-         در آموزش، اشیاء بهترین مربیان هستند. اشیائی که حواس کودکان را تحریک و به آنها امکان فعالیت جسمانی می دهند.

-         حرکات ریتمیک بر رشد کودکان مهم است.

-         کودک باید راه خود را مستقیما پیدا کند و در آموزش عاملی فعال باشد.

منبع: صمدی ، علی،(1393) ماریا موناته سوری، تهران:دانژه

  • ملیحه ربیعی گورانسراب
۱۹
مهر

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • ملیحه ربیعی گورانسراب
۱۹
مهر

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • ملیحه ربیعی گورانسراب