آراء تربیتی شهید مطهری
آراء تربیتی شهید مطهری
تعریف تربیت: شهید مطهری تربیت را هم به معنای پرورش استعدادهای سرشتی بالقوه فرد و به فعلیت رساندن آنها و هم به معنای ساختن انسان، تعریف میکند. منظور از ساختن، ایجاد عادت فعلی در فرد است. از اینرو تربیت را فن تشکیل عادت فعلی میداند. شهید مطهری برای تربیت کامل، ویژگیهای چون: 1) در پی پرورش استعدادهای بالقوه باشد 2)استعدادهای نهفته را هماهنگ پرورش دهد 3) استعدادهای بالقوه را درحد عالی به فعلیت برساند، را ذکر نموده است. در بیان تفاوت تربیت و اخلاق، شهید مطهری اخلاق را گونهای تربیت میداند چون اخلاق هم درصدد حصول خلق و حالت و عادت است و دارای بار ارزشی است اما از آنجائی که تربیت برای غیرانسان هم بکار میرود بار ارزشی ندارد.
تعریف تعلیم: شهید مطهری با معادل دانستن تعلیم با یاددادن تأکید میکند که در تعلیم نباید درصدد انباشته و پرکردن ذهن باشیم بلکه هدف بایستی پرورش استقلال فکر و قدرت ابتکار دانشآموز باشد.
رابطۀ فطرت با تربیت: شهید مطهری معتقد است که وقتی میگوییم منظور از تربیت پرورش دادن استعداد بالقوه و آنچه در سرشت آدمی است همان تربیت و پرورش فطریات است. تربیت بایستی ناظر بر فطریات باشد.
اهداف تربیت: شهید مطهری اهداف تربیت را به دو دسته اهداف نهایی و اهداف میانی تقسیم میکند. اهداف نهایی عبارتند از: وصول به حق، انسان کامل شدن، قرب الی الله و لقاء الله و اهداف میانی عبارتند از: ایجاد روح علمی در متعلم، تأمین سعادت فردی و اجتماعی، تزکیه نفس، رسیدن به علم اکتسابی و علم لدنی.
اصول تربیت: شهید مطهری اصل را به معنی قاعده کلی و ثابت تعریف میکند و اصول تربیتی زیر را در تربیت درنظر میگیرد:
1-لزوم آغاز تربیت از کودکی: چراکه انعطافپذیری و تربیتپذیری در دوران کودکی بالاست !
2- سازگاری تربیت با استعداد و فطرت
3- اصل پاسخگویی به نیازهای طبیعی کودک: کودک بایستی کودکی کند و نباید از او انتظار داشت که کودکی را فرو گذارد و ادای فرد بالغ را دربیاورد.
4- لزوم توجه به آمادگی روحی کودک: شهید مطهری با استناد به سخن امام علی (ع) که فرمودهاند روح انسان نیز خسته و ملول میشود تأکید میکند تربیت بایستی زمانی که فرد آمادگی روحی دارد اعمال شود و از وادار کردن روح به امری بپرهیزیم چراکه نتیجه عکس میدهد و روح را به بیزاری و واکنش منفی میکشاند.
5- لزوم همه جانبه بودن تربیت: در تربیت بایستی به فکر پرورش همۀ استعدادهای کودک بود نه فقط یکی.
6- لزوم جمع عقل و علم: شهید مطهری معتقد است که در تربیت بایستی علم(عقل) اکتسابی با علم فطری همراه باشد علم اکتسابی زمانی مثمر ثمر است که علم (عقل) فطری هم فعال شود.
7- پرهیز از نازپروردگی
مراحل تربیت: شهید مطهری مراحل تربیت را به 2 مرحله پیش از هفت سالگی و بعد از هفت سالگی تقسیم نمودهاند:
1 – مرحلۀ پیش از هفت سالگی: وی این مرحله را مهمترین مرحله میداند که با آموزش رسمی همراه نیست اما در تربیت اخلاقی و شکلگیری شخصیت کودک نقش بسیار مهمی دارد. فعالیت مهم کودک در این مرحله بازی است ! شهید مطهری علاقه به بازی را از نعمتهای خداوند می داند.
2- مرحله پس از هفت سالگی تا حدود 30 سالگی: این دوره با شروع تحصیلات رسمی همراه است در این مرحله از رشد که فرد روز به روز به معلومات، افکار و عواطف او افزوده می گردد.
عوامل تربیت:
شهید مطهری عوامل مؤثر در تربیت را به 2 دسته عوامل درونی مانند محبت اولیا الله و عوامل بیرونی مانند والدین، دوستان، معلم و ابتلا تقسیم کرده است. شهید مطهری مصادیق ابتلاء را مصائب و بلاها و رویارویی با دشواریها و ناملایمات معرفی کرده است.
حوزههای تربیت:
1 – تربیت عقلی: شهید مطهری لازمه تدبر در آیات آفاقی و انفسی و کشف حقایق را تعلیم و تربیت عقل میداند.
2- تربیت جسمی: وی تأکید میکند که پرورش جسم غیر از تنپروری است از راه تربیت جسمانی، طبیعت جسم تکمیل و سلامتش حفظ میشود وی تربیت جسم و داشتن تنی سالم را از کمالات انسانی میداند.
روشهای تربیت:
1– تشویق و تنبیه: در اعمال این روش، شرط آن است که متربی را از علت تشویق و تنبیه کاملاً آگاه کنیم. 2- تفکر: وی براساس روایات تفکر را برترین عبادت میداند و سه حوزه برای تفکر معرفی نمودهاند: 1- تفکر در آفرینش 2- تفکر در تاریخ 3- تفکر در نفس که خود به دو دسته تقسیم میشود: 1- تفکر در خود برای شناخت آفرینش خود 2- تفکر در کردار و گفتار و پندار خویش و ارزیابی آنها 3- وعظ: این روش بیشتر در قالب سخنرانی است. 4- شک دستوری: وی شک دستوری را از روشهای شناخت میداند و میگوید: شک پایه تحقیق است و کسی که شک نمیکند درست تعمق نمیکند. شک مقدمه یقین است. 5- تربیت با رفتار: والدین و مربی بایستی با رفتار صحیح و مناسب به تربیت کودک اقدام نمایند نه با گفتار !
منبع: - رفیعی، بهروز( 1392)، مربیان بزرگ مسلمان، تهران: سمت
- ۹۴/۰۹/۱۶