فلسفه تعلیم و تربیت

فعالیت های پژوهشی در حوزه ی فلسفه تعلیم و تربیت

فلسفه تعلیم و تربیت

فعالیت های پژوهشی در حوزه ی فلسفه تعلیم و تربیت

بایگانی

استفاده از تنبیه، آری یا نه؟

دوشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۴۰ ب.ظ

تنبیه

استفاده از تنبیه، آری یا نه؟

دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی در مدرسه انقلاب، روستای گورانسراب بودم. دو خاله دو قلو داشتم که همسن من بودند و از سال اول ابتدایی همکلاسی هم بودیم. دایی من مدیر و معلم مدرسه راهنمایی پسرانه روستا بود. دایی عزیزم به درس و نمره اهمیت زیادی می داد و همواره در کنار مشغله کاری خود به درس ما رسیدگی می کرد. یک روز در امتحان ریاضی نمره پایین گرفتم، خاله ها خبر نمره کم ریاضی مرا به دایی گفته بودند. وقتی دایی را دیدم سوال کردند که چرا کم گرفته ام و  مرا  سخت تنبیه نمود. خیلی ناراحت شدم، اما چون می دونستم منو دوست داره زود از یادم بردم. چند روز بعد خاله ها در امتحان املاء نمره  خیلی کمی گرفتند و من برای انتقام  از خاله ها نمره خاله ها رو به دایی اطلاع دادم و اونا هم از تنبیه دایی بی نسیب نموندن. این جریان به 15 سال پیش برمی گردد. دورانی که تنبیه بسیار رایج بود و تاثیر خاص خود را داشت. من به خاطر اون تنبیه از اون روز با جدیت به درس خوندن رو آوردم و تا حالا که دانشجوی دکتری هستم با رتبه اول یا دوم در تمام مقاطع تحصیل فارغ التحصیل شده ام. البته تنبیه اون موقع تاثیر بیشتری داشت ولی امروز بچه ها در مواجه با تنبیه مقابله مثل می کنند. امروزه تنبیه به کلی از نظام آموزش کنار گذاشته شده است، اما به نظر می رسد اگر اصول تنبیه در اعمال آن اجرا شود تاثیر خوبی خواهد داشت.

جالب است سعدی در این خصوص می فرماید کودکی که جور آموزگار نکشد، تربیت نمی شود و ناگریز از روزگار ستم خواهد دید. پس برای اینکه چنین نشود شایسته است کودک، گردن به فرمان نهد(رفیعی، 1392، 213).

خواجه نصیرالدین طوسی مانند غزالی و مسکویه معتقد است به محض بروز رفتار و صفات شایسته از فرد باید او را تشویق کرد و در حضور دیگران او را ستود، اما اگر از وی رفتار و صفات ناشایستی سر زد نباید بی درنگ واکنش نشان داد و او را تنبیه نمود؛ باید ابتدا خطای او را نادیده انگاشت و چنانچه او خطای خود را پوشیده می دارد، باید خطایش را پوشیده داشت. اگر تنبیه ضرورت یافت، نخست باید پنهانی تذکر داد و توبیخ کرد و اگر متربی از خطا دست نکشید و تکرار کرد، آنگاه باید بر او سخت گرفت و در نهایت به تنبیه بدنی وی روی آورد. خواجه نیز مانند غزالی هشدار می دهد که در اعمال تنبیه چه بدنی و چه غیر بدنی نباید چنان کرد که فرد به تنبیه خو بگیرد و جسور و بی پروا شود. در تنبیه باید از لطایف استفاده کرد و ظرافت به خرج داد. پس باید مراقب بود بُعد تربیتی تنبیه مخدوش و فراموش نشود(همو، 181).

منابع: رفیعی، بهروز(1392)، مربیان بزرگ مسلمان، تهران: سمت


  • ملیحه ربیعی گورانسراب

نظرات  (۱)

خسته نباشید دلاور! خدا قوت پهلوان!
شما اسم خودتان را گذاشته متخصص یا پژوهشگر تربیتی!
اینکه شما بخاطر یک بار تنبیه در دوران کودکی تا دوران بزرگسالی از آن متاثر شدید، مسئله همگانی و مهمی است. اینکه شما با افتخار دکتری گرفتنتان را و ادامه تحصیل علم را بخاطر تنبیه می دانید نه تنها دستاوردی مثبتی برای تنبیه نیست بلکه منفی و نشان دهنده فهم غلط شما ازین مسئله است.
تحصیل علم باید بخاطر اراده خود شخص و اراده او برای فهم باشد نه از روی ترس از تنبیه!
اینکه تا این مدت طولانی چنین اثر تنبیه برشما گذاشته نشان دهنده تاثیر منفی تنبیه بر روان شماست!
راجب سعدی و خواجه نصیر و اینها هم باید بساط شعرو و شاعر این گونه مسئله به جوب آب ریخته شود و در فاضلاب از بین رود. تعقل و علم باید ملاک باشد نه حرف متحجرین.
تنبیه فیزیکی و سرکوب گری نتیجه ای جز تخریب سلامت نسبی روان فرد ندارد، و این فرد فارغ از اینکه به چه جایگاهی در بزرگسالی در جامعه خواهد رسید هرگز ازین اسیب در امان نخواهد بود و هم خودش و هم اطرافیان متاثر ازین خواهند بود.
نتیجه این نظام سرکوبگری در وضعیت اجتماعی، سیاسی به وضوح قابل مشاهده است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی